Princip, retningslinjer og guidelines for (BYOD)

Principperne for BOYD er:

• når eleven ikke medbringer sit eget hjælpemiddel, låner eleven af skolen

Vedtaget af skolebestyrelsen december 2015.

Retningslinjer for brug af din egen computer eller tablet på Bakkeskolen

I Skanderborg Kommune er det den enkelte skoles ansvar at sikre, at alle elever dagligt oplever digitale medier i undervisningen. Tilgængeligheden af digitale medier for eleverne vil som udgangspunkt være en kombination af skolens udstyr og elevernes eget medbragte udstyr – bring your own device (BYOD) (Digitaliserings og IT-strategi for skolerne i Skanderborg Kommune, 2015-2018).

Skolebestyrelsen har i forlængelse heraf vedtaget dette princip: Det overordnede princip er, at eleverne medbringer deres egne elektroniske hjælpemidler. Det personlige ejerskab styrker elevernes ansvar for og mestring af egne læringshjælpemidler samt understøtter skolens økonomi.

Principperne for BYOD er:

• når eleven ikke kan medbringe sit eget hjælpemiddel, låner eleven af skolen

Derfor opfordrer vi eleverne til at have deres egen computer eller tablet med i skole, så vi i højere grad kan anvende digital undervisning.

Der er mange fordele ved, at eleverne bruger deres egen computer:

• Eleverne kender deres computer og de programmer der ligger på den.
  • Der bliver mindre spildtid til opstart og mere tid til læring, når udstyret blot skal tages op af tasken.
  • Eleverne får øvet sig i at have ansvar og passe godt på deres eget udstyr.
  • Når alle elever har egen computer eller tablet med i skolen, vil det i højere grad give mulighed for at bruge IT i undervisningen.

Fra 7. klasse er det en stor hjælp for vores udlån og træning for den enkelte elev, at eleverne selv medbringer eget udstyr. Yngre elever må meget gerne. De elever, der ikke har mulighed for at medbringe udstyr, har fortsat mulighed for at låne computere i enkeltlektioner.

Skolens udlån er samlet på 40 pc’ ere og et klassesæt med Chromebooks til deling for skolen. Det vil derfor ikke altid være muligt at låne. Her til skal tilføjes, at der er flere restriktioner lige nu pga. corona og fare for smittespredning.

Programmer og portaler

Eleverne har mulighed for at hente forskellige programmer gratis og har adgang til diverse portaler.

• En fuld version af Office pakken.
  • Undervisningsprogrammer fra Vitec MV (Fx cd-ord).
  • Adgang til Skoletube, hvor der findes en del programmer til online brug.
  • Eleverne har adgang til trådløst internet og print på skolen.
  • Via Office365 kan eleverne arbejde derhjemme med de samme programmer som på skolen.
  • Adgang til lærings- og fagportaler.

Der er mulighed for få hjælp fra it-vejlederne på skolen.

Guideline til egen pc

Mange forældre vil gerne sikre, at når de køber et device til en elev, kan det fungere i skolen. Skolen har derfor udarbejdet en guideline til indkøb af egen computer til skolebrug.
Se særskilt dokument.

Forsikring og opbevaring

Det er eleven selv, der har ansvar for sit udstyr eller det udstyr, som han eller hun låner af skolen. Det er vigtigt, at I som forældre tjekker jeres indboforsikring for, hvordan udstyret er dækket.

Hvis en computer eller tablet, som eleven har lånt af skolen, går i stykker, vil skolen i hvert enkelt tilfælde vurdere om eleven har behandlet den på en sådan måde, at eleven skal erstatte den.

IT-styregruppen på Bakkeskolen anbefaler følgende i forbindelse med indkøb af computer til skolebrug:

Anbefalinger til indkøb i forhold til BYOD/ Bring Your Own Device v.2020.01:

Produkt

Kan

Kan ikke

Bærbar pc med Windows

Kan opfylde alle krav.

Apple MacBook

Kan opfylde de fleste krav.

Skolens Office-pakke til Mac indeholder ikke Publisher.

Kan ikke køre CD-ord men bruger IntoWords (=Læse/skrive-støtte). Kan ikke udskrive på skolens printere.

iPad / tablet

Kan kun hente apps fra Appstore/Google Play

Understøtter ikke Flash.

Kan ikke printe.

Begrænset Office-pakke.

Chromebook

Bruger sky-baserede programmer. (Skolen bruger flere og flere af disse). Der kræves en internetforbindelse.

Kan kun hente apps fra Google Play (ikke installere programmer).

(Kan have en meget begrænset harddisk)

Understøtter ikke Flash

Begrænset Office-pakke - kører Office 365 (online)

Kan ikke køre CD-ord men bruger IntoWords (=Læse/skrive-støtte).

Særligt for BISU-elever/dyslektikere (Bakkeskolens IT-Støttende Undervisning):

Her anbefales det at købe en fuldblods Windows bærbar pc (ikke chromebooks, ikke cloudbooks). Der skal være min. 50 GB Harddisk (til hjælpeprogrammerne) og vi anbefaler en Solid State Disk (hurtigere opstart). Der skal være min. 4 GB RAM.

Her følger systemkravene til programmet ”CD-ord”:

• Systemkrav – CD-ORD 10

• Windows 7 med Service Pack 1, Windows 8.1 eller Windows 10.
    Processorhastighed: 2,4 GHz eller tilsvarende – Intel I3 anbefales
    Ram: 4 GB.
    Harddiskplads: 10 GB.
    Lydkort og evt. højttalere.

Vigtigt: Ved opstart af den nye PC, må man ikke vælge at oprette et brugernavn der indeholder specialtegn og bogstaverne æ, ø eller å. Brugernavne må derfor gerne være f.eks.  Sune og Mette, men ikke Søren og Lærke.

Skanderborg kommune har købt en licens til Office pakken til alle skoleelever. Derfor behøver I ikke købe det separat, men kan få PLC/IT-vejlederne til at hjælpe med installationen.

Hvis man vil installere det selv, kan programmet hentes på siden easyiq.dk. Efter installationen bliver man bedt om at indtaste sin mailadresse. Her skal eleven skrive sit unilogin (brugernavnet) efterfulgt af @skole.skanderborg.dk