Princip for kommunikation herunder skolehjemsamarbejde

Princip for kommunikation sikrer klar og tydelig kommunikation mellem medarbejdere, forældre og andre interessenter. Princippet øger deltagelsesmuligheder, engagement og ansvarlighed med henblik på at understøtte den enkelte elevs læring, trivsel og udvikling.

Kommunikationen sker i overensstemmelse med Bakkeskolens værdier: ordentlighed, troværdighed, åbenhed, humor og anerkendelse.

Kommunikationen er rettidig, fokuseret og lettilgængelig.

Vedtaget af skolebestyrelsen den 19.11.2019

Retningslinjer:

Princip for kommunikation

Retningslinje

Rettidig

• Der skabes og genskabes løbende forventningsafstemning mellem forældre, medarbejdere og andre interessenter om, hvad det vil sige at kommunikation er rettidig, fokuseret og lettilgængelig. Der informeres om de principper og retningslinjer, som kommunikationen er baseret på.
  • Kommunikationen er rettidig.

Opfattelsen af rettidighed er differentieret for forskellige typer af kommunikation og forskellige typer af modtagere.

Vedtaget af bestyrelsen 19.11.2019

• Retningslinjer for rettidig gælder for både hjem og skole
  • Information, der vedrører barnets undervisning (fx ugeplaner/elevfritagelse) tilstræbes tilgængelig senest i weekenden i ugen før
  • Informationer vedr. arrangementer, der implicerer forældredeltagelse, tilstræbes tilgængelige 1 mdr. før
  • Skolen har et internt årshjul for udsendelse af overordnede informationer og tilbagevendende begivenheder (administrativ leder er ansvarlig)

Lettilgængelig

• Kommunikationen er lettilgængelig. Det betyder bl.a. at al digital kommunikation tager sit udgangspunkt i én platform. Hvis der er behov for at orientere sig på andre platforme, notificeres altid om dette via den primære platform.
  • Der etableres og kommunikeres retningslinjer for, hvilken information, der findes hvor.
  • Kommunikationen er lettilgængelig for alle i målgruppen, herunder synshandicappede, mennesker med dyslektiske udfordringer, tosprogede m.v.

Vedtaget af bestyrelsen 19.11.2019

• Når MinUddannelse eller øvrige undervisningsplatforme forandres, som forældre forventes at orientere sig på, – udsendes information herom via Aula
  • Det fremgår af skolens strategi, hvilke typer information, man kan forvente hvor. (Fx lektier, projektdage, udflugter, generel trivsel, konflikter mv.)
  • Så vidt muligt, lægges der ikke filer i pdf-format, da disse ikke kan læses højt. Dokumenter som ikke må redigeres lægges i pdf-format.
  • Hjemmesiden opdateres løbende (administrativ leder er ansvarlig)

Fokuseret

• Informationer skal rette sig mod elevens læring, trivsel og udvikling.
  • Information, der har andre formål end at understøtte den enkelte elevs læring, trivsel og udvikling forekommer kun undtagelsesvist.
  • Afsender overvejer altid både formålet med og modtageres interesse i kommunikationen. Det gælder både imellem skole og hjem, og forældre imellem

Guideline for kommunikation mellem skole og hjem

Som professionelle er vi ansvarlige for at sikre en god og konstruktiv kommunikation mellem skole og hjem. Formål er at komme den enkelte elevs læring og trivsel til gode. Vi ser forældrene som vores samarbejdspartnere og går ind i samarbejdet med en overbevisning om, at alle forældre vil deres barn det bedste. I langt de fleste tilfælde oplever vi en god og konstruktiv kommunikation med forældre, men somme tider går det galt og i de tilfælde samt for at forebygge sådanne tilfælde kan det være godt at huske nedenstående:

Ved skriftlig kommunikation

Beskedsystemet i Aula bruges til korte beskeder af informerende karakter fx m.h.t. lektier, forglemmelser eller en bestemt oplevelse fra barnets hverdag/skoledag, som skolen/hjemmet skal vide besked om.

Hvis man som personale modtager beskeder fra forældre, der ikke giver mulighed for at svare kort og informerende, så overvej:

• Overvej om sagen bedst afsluttes med et telefonopkald, så du undgår en lang mailkorrespondance.
  • Vend evt. dit svar med teamet/ledelsen først.
  • Afslut evt. din mail med dette standardsvar eller noget lignende: Det er dejligt, at du interesserer dig for dit barns skolegang. Dit spørgsmål hører dog ind under et område, hvor du må have tillid til, at vi som fagpersoner tager kvalificerede beslutninger.
  • Oplever du over en længere periode vanskeligheder med kommunikationen med en forælder, så henvend dig hos ledelsen.

Ved mundtlig information

Telefonisk kontakt med forældre sker inden for normal arbejdstid. Undgå at bruge dit eget telefonnummer. Skole/hjem-samtalerne finder normalt sted inden for normal arbejdstid. Der deltager, som udgangspunkt én til flere medarbejdere ved samtaler og forældremøder.

Gode råd, hvis du sidder alene til en samtale:

• Planlæg evt. samtalerne som cafe-samtaler i åbne rum, hvor I er flere, der kan se hinanden
  • Overvej om nogle samtaler kan holdes som Skype-samtaler
  • Overvej de fysiske rammer og placering i rummet
  • Hav en aftale om en backup.

Gode råd, hvis der opstår en konfliktsituation med en forælder:

• Da det er os, der er de professionelle og har indkaldt til samtalen/mødet, er det også os der har ansvaret for at få det afviklet og afsluttet på en ordentlig måde
  • Bevar roen og forsøg at nedtrappe konflikten. Udnyt at I er to, så den anden evt. kan tage over
  • Husk at affekt og kropssprog smitter. Derfor er det vigtigt, at man ikke er konfronterende i kommunikationen og i sit kropssprog over for forældre, der er stressede eller ophidsede
  • Giv forældrene mulighed for at komme ud af situationen. En værdig tilbagetrækning er altid at foretrække og mere konstruktiv end en konfrontation
  • Det er ok, at afslutte samtalen før tid. Fx:  Jeg kan se, at du bliver meget sur over /ked af det. Vi vil begge elevens bedste. Lad os slutte samtalen for i dag og snakke videre en anden dag.