Det overordnede princip er at:
Efter anmodning fra forældrene tillader skolens leder, at eleven i begrænset omfang reducerer deltagelse i den obligatoriske undervisning.
Elevernes deltagelse i særlige kompetencegivende aktiviteter fremmer deres muligheder for at blive så dygtige, som de kan, samt muligheder for at indgå i ligestillede sociale sammenhænge.
Principperne for reduktion er, at:
Vedtaget af skolebestyrelsen december 2015 |
Retningslinjer:
Der er to præmisser, der skal være opfyldt for, at en elev kan fritages fra undervisningen.
Skolelederen skal vurdere:
- at det er et fagligt forsvarligt, at eleven i begrænset omfang ikke deltager i den almindelige undervisning
- i hvilke dele af skoledagen, fritagelsen er mest hensigtsmæssig
Fritagelsen kan også finde sted i den understøttende undervisning, men dette kræver, at eleven rent fagligt vurderes til at kunne leve op til sine læringsmål i fagene.
En tilladelse kan se således ud:
Tilladelse til at A kan gå til klaverspil i dette skoleår er herved givet. Tilladelsen er givet under forsætning af, at Andres kan passer sine opgaver.