Bakkeskolens værdiregelsæt
Værdiregelsættets formål:
Ifølge ’bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen’ skal værdiregelsættet bidrage til at opfylde folkeskolens formål og angive retninger for god adfærd med fokus på trivsel og godt psykisk undervisningsmiljø med respektfulde relationer eleverne indbyrdes og mellem elever og ansatte.
Værdiregelsættet er en fælles ramme for skolens aktører.
’Ved et Værdiregelsæt forstås retningslinjer for god adfærd på skolen og pejlemærker for, hvordan der opnås god trivsel for eleverne og de ansatte, herunder en overordnet antimobbestrategi. Værdiregelsættet skal fremme fælles værdier, engagement og ansvarlighed og skal – som ordensreglerne – udformes, så det gælder for fritidsundervisningen, skolefritidsordningen og andre af skolens aktiviteter.’ Bemærkninger fra loven om værdiregelsæt
Med udgangspunkt i skolens værdigrundlag, 5 kerneværdier og skolens mobbepolitik har vi udarbejdet skolens værdiregelsæt.
Skolen har fokus på følgende 5 værdiregler:
1. værdi |
2. værdiregel |
3.eksempel på handling |
Konsekvens |
Troværdighed: |
Jeg gør det, jeg siger, og jeg siger det, jeg gør |
Jeg fortæller om det, jeg gør |
Afhængig af situation og |
Ordentlighed: |
Vi passer på hinanden og skolens ting |
Jeg sætter ting på plads efter brug og taler til andre med respekt |
relationerne |
Åbenhed: |
Vi er tilgængelige og tydelige |
Jeg omgås alle og viser hvem jeg er |
|
Humor: |
Vi udviser overskud og vi er uformelle |
Jeg kan le af mig selv og jeg kan lave sjov i hverdagen |
|
Anerkendelse: |
Vi ser og respekterer forskellighed |
Jeg lytter, spørger ind til dig, og sætter rammer for mig selv og andre |
|
Husene, herunder årgangens og klassens yderligere valg:
Værdiregler: Hvis det vurderes nødvendigt med flere værdiregler skal de gennemarbejdes med som do.
Eksempler: Skal have passende ordbillede til aldersgruppen i huset, der kan være flere eksempler pr. værdiregel