Aktiviteter

Hver dag er der i SFO’en gang i forskellige aktiviteter. Vi har en stor tavle, hvor man vil kunne se ugens plan samt det aktuelle dagsprogram. Her lærer vi også børnene at orientere sig, da der i SFO-tiden kan foregå aktiviteter mange steder. Til hver aktivitet er der knyttet en voksen.

0.,1. og 2.-klasse: Vi har altid åbent i et lokale pr. årgang. Her vil børnene kunne Indendørsfinde en kendt voksen fra årgangen og her foregår mere stille aktiviteter. Det kan være alt lige fra kreative sysler, se tegnefilm, lave ansigtsmaling, lege med playmobil og meget mere. Der er åbent for alle børn også dem fra en anden årgang. Vores hensigt er at sikre os, at skabe plads til de børn, der ind imellem kan have brug for at have lidt ro omkring sig. Derudover er det vigtigt for os, at man altid kan finde en kendt voksen og det vil man kunne i årgangslokalerne.

3. klasse: Det er specielt at gå i SFO i 3. klasse, fordi man er de største og det er sidste år i SFO. 3. klasse har et særligt lokale, hvor der altid er åbent. Her spiser de nogle gange eftermiddagsmad for sig selv og det er muligt at lave kreative ting, snakke, spille og hygge. Der er også ind imellem mulighed for at bruge en playstation sammen med sine kammerater.

Ude: Det er altid muligt at være udenfor i SFO-tiden. Hver dag slutter skoledagen Legepladsmed, at børnene (0. -2.kl) sendes ud i skolegården – der skal de lige have en lille lufter inden aktiviteterne i SFO starter op. Derefter vil der være mulighed for aktiviteter i enten lille eller store gård eller begge steder. I lille gård er det særligt sandkassen, gyngerne og den lille fodboldbane, der trækker. I den store gård er der mooncars og forskellige boldspil. De voksne der er udenfor vil også sætte gang i forskellige aktiviteter såsom sjipning, rulleskøjteløb og vi laver også bål og snitter pinde i vores skolegård.

Mosen: En dag om ugen er der udeskole for hver årgang og dermed også SFO i mosen. Her vil børnene skulle afhentes i Mosen. Her er der god plads og frisk luft og der leges på forskellig vis. Vi laver bål og bålmad, snitter i træ, bygger og hygger med kaninerne. Der er altid brug for nogle, der gerne vil fodre Cirkeline (vores kat) og kaninerne i Mosehuset i weekenden.  Det behøver kun at tage 5 minutter, men I velkommen til at blive lidt længere.Mosen

Husk at udeskole og SFO i Mosen er hele året. Og det derfor kræver varmt og vandtæt tøj og støvler. Alle børn medbringer en Mosetaske, de selv kan bære, hvor der kunne være: ekstra varme sokker, ekstra trøje fleece/uld, ekstra undertøj, joggingbukser eller lig.

Selve mosehuset kan lånes til fx børn- og forælder-hygge med hele klassen (men kan ikke lånes til at holde en privat fødselsdag el.lign.)

Hvis I ønsker at låne mosen til jeres klasse så kontakt "Mose" Lone på mail. lbmosehuset@gmail.com

Gymnastiksalen: Gymnastiksalen er ofte åben og her spilles der stikbold på tværs af klasserne. Den voksne kan også finde på at sætte gang i hockey eller redskabsbaner og nogle gange bestemme, at nu er det fx kun for piger eller kun for dem i 3. klasse. Det er vigtigt med bevægelse og der er meget at lære, når man skal blive enige om reglerne og om hvem, der er ”død”.

Fællesrummet: I vores SFO-fællesrum har vi forskellige kroge, hvor børnene kan fordybe sig i forskellige lege. Det kan være dukkekrogen med køkkensager, legobygger-krogen eller tegnekrogen. Vi har legetøj, der altid er tilgængeligt og vi har legetøj, vi tager frem en gang i mellem så som fx flexi tracks. Vi har også et bordfodbold, hvor bølgerne kan gå højt og et læsehjørne, hvor man kan sidde i sofaen og slappe lidt af og hygge.

Klubber: Andre aktiviteter der kan forekommer hen over ugen eller året er fx vinterbadeklub (for 2.-3. klasse), hvor de cykler til Stilling sø og bader, musik i musiklokalet i kælderen, madhold i madkundskabslokalet, kreativt værksted i billedkunst og svømning i svømmesalen. Disse aktiviteter vil I få løbende information om og vi prioriterer at lave aktiviteter for mindre grupper af børn af gangen.

Traditioner: I SFO’en har vi mange traditioner. Vi holder hvert år Diskofest en fredag aften i november og vi holder sommerfest i Mosen en aften i juni måned. Derudover fejrer vi fastelavn og afholder vinter og sommer SFO-L med Højboskolens SFO. Vi deltager i Hørningskolens musikfestival og går til Klubbens Cirkus Ib hvert år. Alt sammen særlige dage som børnene glæder sig til, hvor vi nyder de fælles oplevelser, vi får.