Retningslinje Pædagogiske handlinger og sanktioner

Retningslinjer, pædagogiske handlinger og eventuelle sanktioner ved uacceptabel adfærd

Billede
Pædagogiske retningslinjer

forhold til retningslinjer og sanktioner ved uacceptabel adfærd gælder forskellige niveauer for elevadfærd, hvilket kalder på forskellige handlinger og sanktioner. Det er altid en vurderingssag, og retningslinjerne kan derfor ikke ensrettes.

Vedr. foranstaltninger fra ordensbekendtgørelsen:

Vigtigt at foretage en undersøgelse. Foretag en konkret vurdering på baggrund af konkrete hændelser eller forløb, før der træffes en beslutning ang. hvilken foranstaltning man benytter sig af. Her ses på; Forseelsens grovhed og karakter, elevens alder, elevens historik, tidligere påtaler.

Milde foranstaltninger:

Eleven/elever bliver hentet af forældre, møder næste morgen på lederkontor inden undervisningsstart for at undskylde over for anden part: elev/er/voksen

Der bliver informeret om hændelse, (uden elevnavn) til klasse, årgang, afhængig af hændelse

Vidtgående foranstaltninger:

Eleven/elever bliver hentet af forældre og bortvises, møder først igen efter aftale med leder på lederkontor inden undervisningsstart for at undskylde over anden part: elev/er/voksen

Både forældre og skole kan have tilsyn med eleven under bortvisningen. Hvis forældrene ikke selv kan sørge for det fornødne tilsyn med eleven under bortvisningen sørger skolen for, at der etableres fornødent tilsyn.  Man har således som skole tilsynspligt ift. elever, der er bortvist fra undervisningen, men fortsat opholder sig på skolen og dermed også pligt til at underrette forældrene, hvis barnet er væk.

Klasseskift: Denne beslutning kan ikke træffes af skolen alene, men kun ved inddragelse og samtykke af forældre og elever. Ved grove tilfælde kan skolen dog træffe ensidig beslutning. Ved tvunget klasseskift skal der besked til fagsekretariatet.

Skoleskift: Denne beslutning kan skolen ikke træffe alene, men kun ved inddragelse og samtykke af forældre og elever. Ved grove tilfælde kan skolen og træffe ensidig beslutning. Der skal også være samtykke fra skoleleder på ny skole. Ved tvunget skoleskift skal der besked til fagsekretariatet.

Partshøring

En partshøring skal indeholde en beskrivelse af forløbet og de faktiske omstændigheder, som bliver lagt til grund for den påtænkte udelukkelse fra undervisning (bortvisning i op til 1 uge). Forældrene og eleven skal have mulighed for at udtale sig og kommentere baggrunden for overvejelsen om udelukkelse. Ved skriftligt partshøring skal der gives et rimeligt varsel, fx 1 uge. Der kan godt ske mundtligt partshøring. I sådanne tilfælde skal der laves udførligt notat på, hvad der er partshørt om, ligesom det skal fremgå, at forældrene/barnet er opmærksomme på, at der er tale om en partshøring, inden at der træffes afgørelse om udelukkelse fra undervisningen.

Hvis der opstår uenighed, medsendes en klagevejledning.

Sendes hjem resten af dagen?

Efter Undervisningsministeriets opfattelse, er der ikke noget til hinder for, at skolens leder efter en konkret aftale med forældrene, kan lade forældrene afhente eleven for resten af skoledagen, uden at der er tale om en udelukkelse efter bestemmelsen om udelukkelse i op til 1 uge.  Det er ikke afgørende på hvilket tidspunkt af dagen, eleven afhentes. Den konkrete aftale skal dokumenteres i form af notat eller lignende.

Henvisninger: God orden i folkeskolen