Principper For at optimere alle børns trivsel, læring, dannelse og udvikling samarbejder og koordinerer forældrene og skolen indsatsen i erkendelse af, at forældrene har og tager det essentielle og primære ansvar for børnene, og at skolen deler og stiller sine faglige, fysiske, sociale og kulturelle ressourcer og kompetencer til rådighed. Principperne for samarbejdet og koordinationen er: Mangfoldighed i fællesskabet, dvs. at anerkende, at elever, forældre, ledere, lærere og pædagoger er forskellige, tænker, forstår, handler og har brug for noget forskelligt. Gensidig respekt, dvs. anerkender familiernes mangeartede og forskellige værdier og måder at leve livet på samt anerkender lærernes og pædagogernes professioner, fagligheder og opgaver. Ansvarlighed over for hinandens og de fælles roller og opgaver, dvs. støtter og hjælper hinanden ud fra intentionerne om at ville, kunne og gøre det bedst mulige for hinanden med barnet i centrum. Nysgerrige på hinandens perspektiver med en fælles interesse på det, der ligger bag adfærd. Inklusion, dvs. alle regner med hinanden og styrker de forskellige fællesskaber, hvor der er en plads til alle. Kommunikation, dvs. der er en åben, imødekommende og tillidsfuld dialog.
Vedtaget af skolebestyrelsen september 2023 |
Retningslinjer
Folkeskoleloven indledes således: ’Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse og give dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling’.
De overordnede formål er
give alle børnene muligheder for at blive så dygtige, de kan
øge den sociale mobilitet ved at børnene bryder den sociale arv
øge børnenes trivsel
øge nysgerrigheden og respekten for den viden alle voksne omkring barnet har og styrke den professionelle praksis
Forældrene har en betydningsfuld og afgørende indflydelse på, hvordan skolen lykkedes som et godt lære- og værested og ikke mindst om, hvordan børnene lykkedes som mennesker.
Eksempler på konkrete områder og initiativer
Det anses for fremmende at have
en velfungerende skolebestyrelse
velfungerende forældreråd
afklarede forventninger mellem forældre og skolen med fastlagte principper for ansvars- og opgavefordeling m.v.
tydelig og kommunikeret fælles forventninger til elevernes tilgange til skolen, adfærd og medansvar for egen trivsel, deltagelse, læring og udvikling
aktiv benyttelse af ’forældrefiduser.dk’
styrket dialog mellem skolen og forældre med børn med særlig behov og iværksættelse af relevante initiativer
konstruktiv deltagelse og dialog i den daglige kommunikation, i ’AULA’ og i dagligdagen
lokale partnerskaber med forældredeltagelse som understøtter den åbne skole fx med besøg på forældrenes arbejdspladser
et fortløbende fælles forpligtigende arbejde med inkluderende sociale læringsfællesskaber
samarbejder om børnenes forskellige overgange
udbytterigt samarbejde med lokale foreninger, fx musikskole og idrætsforeninger
samarbejde om konkrete udformninger af elevplaner med konkrete læringsmål m.m.
fælles fokus på og initiativer så alle elever kommer i gang med en ungdomsuddannelse
motorik og bevægelse i hverdagen såvel hjemme som i skolen
Siden opdateret august 2024