Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for dannelse og sammenlægning af hold og klasser

Principper

Det overordnede princip for dannelse af og sammenlægning af hold/klasse er at etablere optimale lærings- og trivselsmiljøer for alle.

Klasser og hold sammensættes ud fra et overordnet princip om inklusion med anerkendelse af faglig og social diversitet (forskellighed og mangfoldighed), hvor eleverne lærer af hinanden og indgår aktivt i små og større grupper samt i hele klassens og årgangens fællesskaber.

Princip for dannelse og sammenlægning er, 

  • at eleverne er forskellige

  • at geografiske forhold inddrages

  • dialog med dagtilbud, sundhedspleje m.m.

  • dialog med elever, forældre, pædagoger og lærere m.fl.

  • relationer mellem elever 

  • relationer til lærere og pædagoger

Der dannes nye stamklasser, hvis ledelsen vurderer, at der er et pædagogisk funderet behov bygget på en styrkelse af fællesskabet, den generelle trivsel og læringsmulighederne.

 

Vedtaget i skolebestyrelsen september 2023

Retningslinjer

Dannelse af klasser og hold finder bl.a. sted i forbindelse med skolestart, nedlæggelser af klasser og elevernes overgang fra et hus til et andet.

Der kan være tale om traditionelle klasser, opdeling af klasser i mindre hold, fleksible aldersintegrerede og kompetencebestemte hold.

Formålet er under hensynet til økonomi og gældende regler at danne de bedst mulige fungerende klasser, hvor eleverne trives, dannes og lærer det, de kan. 

Der er særligt fokus på at optimere mulighederne for at skabe forpligtigende læringsfællesskaber for alle elever.

Skoleledelsen har ansvaret for at etablere de bedst mulige fungerende hold og klasser. Beslutningen om dannelses af hold/klasser, nydannelse af hold og klasser finder sted efter:

  • Et orienterings- og dialogmøde med de relevante forældre, om processen for hold/klassedannelse

  • At klassekoordinatoren (årgangsteamets lærere og pædagoger) har udarbejdet et forslag på baggrund af viden om eleverne

  • På dagen for offentliggørelse af klassedannelsen, modtager forældrene en mail om sammensætningen, samtidig med at eleverne modtager den på skolen

  • At eleverne modtager oplæg om læringsfællesskaber samt processen for klassedannelse – gælder ikke ved klassedannelse ved skolestart.

Klassekoordinatorenes forslag laves ud fra følgende:

Ved sammensætning af klasser ved skolestart:

  • Ligelig fordeling af piger og drenge

  • Børn sættes sammen med børn fra samme boligkvarter

  • Oplysninger fra børnehaverne om gode gruppesammensætninger

  • Hensynstagen til elever, der kommer fra børnehaver uden for Hørning

Skolens ledere kan i et samarbejde med lærere og pædagoger efterfølgende jvf. sin formelle kompetence i særlige tilfælde justere beslutningerne under hensynstagen til ovennævnte formål, skolens struktur, organisering, fysiske rammer og opgaver. Det er skolelederen som efter modtagelse af begrundede forslag definerer, hvornår der er tale om ’særlige tilfælde’.

Information ved overgange:

Den enkelte medarbejder skal i samarbejde med teamet og ledelsen løbende vurdere om informationsniveauet i forhold til forældrene er passende. Dette gælder især i forhold til overgange i forbindelse med, at eleverne skifter årgang, hus, og klassekoordinator samt lærere, pædagoger og kontaktpersoner. Forældrene skal informeres om væsentlige skift, inden eleverne bliver informeret. Informationen giver forældrene mulighed for at støtte op om og hjælpe eget barn trygt igennem overgange.

 

Siden opdateret august 2024