Formål:
Formålet med dette princip er at sætte rammer om brug af skærme og digitale værktøjer i en skolehverdag, så elevernes kritiske nysgerrighed på teknologierne fremmes, men på en måde der ikke modvirker trivsel og opbygningen af sunde fællesskaber.
Princip:
Vi ønsker at digitale værktøjer indgår i skolehverdagen på en måde, så eleverne får kompetencer til at bruge disse og bliver i stand til at skelne mellem troværdige og utroværdige kilder. Der skal være et relevant didaktisk eller pædagogisk formål med at benytte digitale værktøjer i både undervisning og SFO-tid - altså et bevidst tilvalg eller fravalg af teknologi.
Vi ønsker at udnytte den alsidighed og mulighed for differentiering, som digitale værktøjer tilbyder, så det er med til at fremme læring for en bred elevgruppe. Der skal dog også være opmærksomhed på, at de digitale værktøjer bruges på en måde, så de ikke utilsigtet øger uligheden mellem eleverne. Enten i form af at værktøjerne kræver forhåndskompetencer, som børnene ikke har, eller fordi de bliver distraheret af andet på skærmene. I skolen og SFO'en hjælper vi hinanden med at få gode digitale vaner. Og vi opfordrer derfor både medarbejdere og forældre til at optræde som gode rollemodeller i forhold til skærmbrug, når de befinder sig på skolens område.
Vi ønsker at skabe et stærkt samarbejde mellem medarbejdere, eleverne og hjemmet, hvor vi gennem løbende dialog hjælper hinanden til at opnå viden om og tage ansvar for samspillet mellem skærmbrug, trivsel og det gode fællesskab. I det omfang eleverne mødes på de sociale medier, hjælper vi hinanden med at de sunde fællesskaber også reproduceres og vedligeholdes her.
Vedtaget af skolebestyrelsen foråret 2025