Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for undervisningens organisering


Princippet for Undervisningens organisering tager afsæt i skolens værdier og det moderne børnesyn. Formålet med princippet handler om at skabe deltagelsesmuligheder/privilegerede positioner for alle børn i mangfoldige læringsfællesskaber. Den daglige undervisning er en vekslen mellem årgangs- og stamklasseundervisning, hvor årgangsundervisning kan bestå af store og små hold inddelt efter forskellige behov eller bestemt formål.

  • Det tilsigtes at udnytte muligheden for at konvertere så mange lektioner som muligt til to-voksentimer, og særlige faglige indsatser som eks. læseunderstøttelse, co-teaching og pædagog i undervisningen (Plus-timer).
  • Skoledagens længde reduceres jf. ovenstående mest muligt for at sikre bedst mulig understøttelse af særlige indsatser på trivsel og faglighed og sikre flest mulige lektioner med flere voksne i løbet af skoledagen.
  • Det tilstræbes, at undervisningen organiseres ud fra få-lærerprincippet før linjefagskompetencer i de yngste klasser. Efterhånden som eleverne bliver ældre, vil der komme en større vægtning på linjefagskompetencerne.
  • Vi arbejder med afsæt i, at undervisningen også drives af elevernes interesser og at underviseren herved lykkes bedre med at motivere eleverne samt skabe flow og kobling til "virkeligheden" i undervisningen. Både i den daglige undervisning og i udbuddet af valgfag for de ældste elever.
  • Udefrakommende input og (lokale) virksomheder skal være en naturlig del af et skoleår. Se princippet "Åben skole".

 

Vedtaget af skolebestyrelsen forår 2025