Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for reduktion af undervisningstimer

Principper

Efter anmodning fra forældrene tillader skolens leder, at eleven i begrænset omfang reducerer deltagelse i den obligatoriske undervisning. 

Elevernes deltagelse i særlige kompetencegivende aktiviteter fremmer deres muligheder for at blive så dygtige, som de kan, samt muligheder for at indgå i ligestillede sociale sammenhænge.

Principperne for reduktion er, at

  • eleven deltager i undervisning i en kommunal eller statslig støttet musikskole,

  • eleven deltager i eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening,

  • Undervisning på modersmålsskole i periode (Ukraine).

 

Vedtaget af skolebestyrelsen september 2023

Retningslinjer

Der er to præmisser, der skal være opfyldt for, at en elev kan fritages fra undervisningen. 

Skolelederen skal vurdere,

  • at det er et fagligt forsvarligt, at eleven i begrænset omfang ikke deltager i den almindelige undervisning

  • i hvilke dele af skoledagen, fritagelsen er mest hensigtsmæssig

Fritagelsen kan også finde sted i den understøttende undervisning, men dette kræver, at eleven rent fagligt vurderes til at kunne leve op til sine læringsmål i fagene.


En tilladelse kan se således ud:

Tilladelse til at XX kan gå til klaverspil i dette skoleår er herved givet. Tilladelsen er givet under forsætning af, at XX kan passer sine opgaver.

 

Siden opdateret august 2024