Skoleindskrivning

Børn født i 2018 skal begynde i børnehaveklasse i august 2024.
Børn, der er født i 2017 og har fået udsættelse af skolestarten, skal også indskrives nu, så de kan starte i børnehaveklasse i august 2024.

Skoleindskrivning

Skanderborg Kommune gennemfører digital indskrivning via hjemmesiden www.indskrivning.dk, hvor forældre ved hjælp af MitID kan indskrive deres barn på den lokale distriktsskole samt evt. indmelde barnet i skolefritidsordning.

Hvis dit barn skal starte på privat- eller friskole, skal du selv indmelde barnet på skolen, men du skal også registrere det på www.indskrivning.dk, så kommunen ved besked om jeres skolevalg.

Hvis I har ønske om optagelse på en anden skole end distriktsskolen eller ønske om udsættelse af skolestarten, skal dette også registreres på www.indskrivning.dk. Nærmere information herom kan fås hos distriktsskolen samt på www.skanderbog.dk/skoler.

Indskrivningen skal være foretaget senest den 21. januar 2024.

Kort om skolen

Sommerbæk Skole; den nye del af Bakkeskolen
Den nye del af Bakkeskolen, Sommerbæk Skole, som rummer indskoling og SFO, ligger 1,5 km fra den oprindelige skole og 1,5 km fra Blegind og altså midt i skoledistriktet. Den nye skole er omgivet af natur og får en nyanlagt legeplads. Vi har et tæt samarbejde med den nye daginstitution, som vi deler matrikel og bygning med. Vi forventer at have 4 børnehaveklasser i det kommende skoleår og har et stort fokus på at gøre hele skoledagen så sammenhængende som muligt. Lærere og pædagoger arbejder tæt sammen på årgangene, og undervisningen er tilrettelagt i moduler, hvor nogle foregår i egen klasse og andre i hold på årgangen.
Overskuelighed og genkendelighed for børnene er vigtige begreber for os gennem hele skolegangen.

Vi har i øjeblikket ca. 670 børn på skolen.
Skolen er opdelt i 3 afdelinger: Indskoling fra 0.-3. klasse på Sommerbæk, mellemtrin fra 4.-6. klasse og udskoling fra 7.-9. klasse på Bakkeskolen.
Alle årgange på skolen arbejder med årgangsundervisning på tværs af klasser og derudover har de dage og perioder, hvor skoledagen vil blive afviklet anderledes. Her vil de bl.a. kunne fordybe sig i noget fagligt, styrke fællesskabet i klasserne eller på årgangen, inddrage uderummet i undervisningen eller noget helt fjerde.

0. klasse er obligatorisk

Som udgangspunkt skal børnene fra 2018 i skole pr. 1. august 2024.
Vi samarbejder med distriktets børnehaver for at sikre en optimal overgang til skolelivet. I 0. klasse starter undervisningen med læsning, talforståelse samt social kompetenceudvikling. Hvis I og børnehaven mener, at jeres barn har særlige behov eller ikke er parat til skolestart, kan I kontakte børnehaven, der så etablerer et møde.

Overgang mellem daginstitution og skole

I Skanderborg er der fokus på, at barnet skal have en god overgang fra børnehave til skole. Der er således et tæt samarbejde om et forårsprojekt i Mosen, hvor skolens pædagoger forbereder et forløb for alle børn fra distriktets børnehaver, som de deltager i sammen med deres kendte pædagoger. Dette sker i maj og desuden vil der blive arrangeret rundvisning på den nye skole i juni, hvor børnehavebørnene får mulighed for at møde deres nye klassepædagog. Vi ønsker at skabe gode børnefælleskaber, og jo bedre kendskab vi har til børnene, jo bedre forudsætninger har vi for at skabe de gode fællesskaber. Og med ovenstående tiltag får vi mulighed for at opleve børnenes ressourcer og se, hvordan de fungerer i et sammenspil med andre børn og voksne.

Klassedannelse

Klassedannelsen sker i juni måned med afsæt i vores erfaringer fra forårsprojektet i maj, hvor vi som skole har mulighed for at få en bedre fornemmelse og kendskab til børnene, samt se børnene indgå i fællesskaber på tværs af børnehaverne.

I klassesammensætningerne er udgangspunktet, at hvert enkelt barn vil kende ét barn fra tidligere, som er fra samme børnehave. Derudover ser vi på børnenes bopæl i forhold til hinanden, forsøger at skabe homogene klasser i forhold til sammensætningen af piger og drenge, samt størrelsen på klassen. Til informationsmøderne vil der være yderligere information om klassedannelsen. Vi bestræber os på, at klasselisterne meldes ud, inden vi går på sommerferie.

Skolevej

Vi opfordrer til, at man som forældre øver jeres børn i at gå og cykle til skole, fordi det vil være måden, vi kommer rundt mellem Bakkeskolen, Sommerbæk og Mosen. Der er et godt og sikkert stisystem til Sommerbæk, så børnene kan færdes trygt.

Mosen

Med naturcenter Mosen har Bakkeskolen et unikt sted for leg og læring. Her ønsker vi at give børn og unge et godt kendskab til og glæde ved at færdes i naturen og at bruge den på en hensigtsmæssig og bæredygtig måde.
Hver årgang har en udeskoledag om ugen i Mosen, hvor børnene lærer og arbejder udenfor hele skoledagen.
Stedet giver helt særlige muligheder for at arbejde med relationer, bevægelse, undersøgende og eksperimenterende adfærd, vovemod og fantasi. Mosen er et fristed for alle brugere med "højt til loftet".

Vi har planlagt følgende informationsmøder og andet til de forældre, der ønsker deres børn indskrevet på Sommerbæk:

November 2023
Informationsmøde om opstart i 0. klasse i ny skole for kommende 0. klasseforældre.
Mødet afholdes i Multisalen på Sommerbæk torsdag den 30. november kl. 17.00-18.30.

April 2024
Forældre- og elevmøde for kommende 0. klasser. Medarbejdere på 0. årgang deltager.
Mødet afholdes i Multisalen på Sommerbæk torsdag den 25. april kl. 17.00-19.30.

Maj 2024
Vi inviterer til forårsprojekt i Mosen; et samarbejde mellem skolen og børnehaverne i distriktet og til rundvisning på ny skole. Datoer følger.
Forårsprojektet foregår over tre dage i maj i Mosen, hvor børn og pædagoger fra børnehaverne deltager i et fælles projekt med børnehaveklasselærerne og klassepædagogerne fra Bakkeskolen.

Klassedannelser og skemaer udsendes.

Opdateret 03.11.2023