Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for samarbejdet mellem forældrene og skole samt for forældrenes ansvar og deltagelse i skolen

Samarbejdet mellem skole og hjem er afgørende for alle elevers læring, trivsel og dannelse.

Forældrene er dem, er kender deres børn bedst og kan bidrage med vigtige input til, hvordan de lærer og trives bedst.

 

Skolen er rammen om de professionelles virksomhed i undervisning og fritid, og de professionelle besidder vigtig viden om,

hvorledes undervisningens strukturering og tilrettelæggelse danner den mest hensigtsmæssige organisering af elevernes læring.

 

Det overordnede princip er at fremme og kvalificere al forældresamarbejde, styrke åbenhed og indsigt, deltagelsesmuligheder, engagement og ansvarlighed.

 

Princippet optimerer samarbejdet og dialogen mellem skole og hjem.

 

Principperne for skole-hjemsamarbejde er:

-      gensidig ansvarlighed i forhold til at skabe de bedste muligheder for læring og trivsel for det enkelte barn

-      kontinuerlig og kontekstafhængig dialog vedrørende den enkelte elevs trivsel, læring og udvikling

-      mødet i tradition- og kultursskabende sociale sammenhænge

 

Vedtaget af skolebestyrelsen juni 2019.

 

Hvad

Hvordan

Hvorfor

Skole-hjemsamarbejde

Skole og hjem samarbejder på forskellige platforme og i forskellige fora; nemlig på forældremøder, ved skole-hjem-samtaler, via forældres deltagelse i undervisningen og Åben Skole, på forældrekurser eksempelvis af faglig karakter og i Forældreforum.

 

 

Hjemmeside, AULA og MINUddannelse er alle platforme, der understøtter samarbejdet. Se mere herom i princippet for kommunikation og strategi for digitale platforme.

 

Målet er en aktuel, opdateret og gensidig informationsudveksling og samarbejdet omkring barnet/klassens læring, trivsel og udvikling.

 

Skole-hjemsamtaler

Mindst 2 gange om året pr. elev

Eleven deltager mindst 10 min

Der afholdes løbende elevsamtaler – her drøftes med barnet, hvad der skal med på samtalen (porte folie tænkning).

Der er altid fokus på elevens progression – både bagudrettet og fremadrettet og både inden for det faglige, sociale og trivselsmæssige område.

 

Afholdelse af elevsamtaler kan ske i den almindelige undervisning, hvor man fx hjælper hinanden på årgangen. Eleverne kan arbejde med noget selvstændigt.

Man kan evt. bruge en projektdag, hvor der er ekstra bemanding på.

Det anbefales at sprede samtalerne mere ud over året.

Hvis forældre skulle ønske en overordnet tilbagemelding ang. specifikke fag kan de tage kontakt til faglæreren skriftligt.

Som udgangspunkt deltager kontaktpersonen. Der kan deltage en til to medarbejdere.

Samtalerne afvikles frem til kl. 17.00. Pædagogerne kan tidligst afholde samtaler fra kl. 15.00, og som udgangspunkt kun én pædagog ad gangen i huset.

 

Hvis der undtagelsesvis skal afvikles samtaler efter kl. 17.00, skal administrativ leder give tilladelse og notere tillæg til medarbejderen.

Samtalerne må ikke hindre elevens deltagelse i undervisning.

Samtalerne afvikles i klasselokalerne eller i andre gruppelokaler, undtaget personalelokaler i E fløjens øverste etage, Bakkehuset og SFO kontor/møderum.

 

Tryghed og vished for eleven om, hvad samtalen kommer til at dreje sig om

Skabe kvalitet og formål med alle samtaler også dem, hvor det bare ”kører”, ved at forholde sig til alle børns progression.

Udvidede skole-hjemsamtaler

Ved behov for yderligere samarbejdsmøder i løbet af året kan afholdes ekstra skole-hjemsamtaler. Disse kan evt. foregå med deltagelse af leder.

Husk tydelig dagsorden og referat. Lav klare aftaler for indsatser og ansvarsfordeling skole/hjem

Afholdelsen af samtalerne sker så vidt muligt uden for undervisnings/SFO-tiden. Overvej hvor mange deltagere det er nødvendigt, at der deltager.

Mulighed for tæt dialog omkring særlige indsatser omkring barnet.

Forældremøderne

Forældremøderne planlægges i samarbejde med forældrerådet

Der afholdes mindst 2 om året.

Skoleårets første forældremøde starter fælles på årgangen og med deltagelse af ledelsesrepræsentant og bestyrelsesmedlem.  Forældrene kan stilles hjemmeopgaver, som skal være forberedt til kommende forældremøder (eks. cases om mobiler, præsentere eget barns udfordringer/styrker.

 

Der arbejdes med dialog fx ved brug af dilemmakort

 

Der udvikles en bank med dilemmakort inden for forskellige temaer (ansvarlig?).

 

Der er en kanon til indhold på forældremøde:

 

0. årgang: skoleparathed, forældrefiduser, fælleskaber, forventningsafstemning omkring skolegang v/ledelse.

1. årgang: Trivsel for alle - Inklusion og normalitetsbegrebet v/ledelse

2. årgang: Leg og læring – elevens individuelle progression v/ledelse

3. årgang: Krop, sundhed og trivsel v/ledelsen

4. årgang: Nyt HUS, Digital dannelse 1 v. læringsvejleder

5. årgang: Relationer – børn/børn, børn/skole, børn/forældre v/ledelse

6. årgang: Ny klassedannelse, valgfag v/ledelse

7. årgang: Nyt hus, alkohol, venskaber, digitalt dannelse 2 v. læringsvejleder

8. årgang: Oplæg ved SSP om alkoholhåndtering og UUV om uddannelsesparathedsvurdering

9. årgang: Eksamen

 

Temaet fylder normalt mellem 10-20 min. I den resterende tid kan mødet godt have et andet indhold.

Dilemmakortene og oplæg findes på 365 – Alle ansatte – intern information - forældremøder.

 

Det anbefales, at man som udgangspunkt afholder forældremøder i indskolingen i F1 og F2, da man ønsker et ligeværdigt møde mellem relevante voksne og dermed gerne vil undgå en mulig undertone af ’elev-lærerrelation’.

På Bakkeskolen melder forældre ikke til et forældremøde – man skal melde fra hos klassekoordinator.

 

 

 

At skabe forældremøder der sikre mest mulig deltageraktivitet og ansvarlighed.

 

At skabe forældremøder der rummer mulighed for at drøfte og sparre om relevante emner for aldersgruppens forældre.

 

At undgå enetale fra lærernes side omkring faglige årsplaner.

Forventningsbrev

Ved start i 0. klasse, 4. klasse og 7. klasse sendes et forventningsafstemningsbrev til forældrene. Dette indeholder beskrivelse af særlige ting for huset, fx traditioner – beskrivelse af det særlige omkring det forløb (indskoling, mellemtrin og udskoling) eleven skal til at gå i gang med. Forventningsafstemning ift. fordybelsestid, studie- og øvetid, herunder lektier, fødselsdage, ugebrev, kommunikation.

Regler særlige for huset.

HUSK – sætter det på dagsorden og de enkelte huse udvikler ud fra samme skabelon beskrivelserne.

Godkendes af ledelse

For at markere overgangen fra et hus til et andet.

 

For at hjælpe nye forældre i husene til rette.

 

For at sikre, at vi som skole er tydelige i de forventninger vi har til forældrene og hvilke de kan have til os.

Min Uddannelse/elevplanen

Min uddannelse bruges i samarbejdet med forældre som et redskab til at kommunikere om årsplaner, indhold i faget, samt en vurdering af elevens kompetencer.

I elevplanen udfyldes spind ang. elevens alsidige kompetence.

Der skal laves tydelige retningslinjer for hvad der er skal i Min Uddannelse. Hvor giver det mening for elever, lærere, pædagoger og forældre.

Her inddrages MinUddannelse superbrugerne – PLC – VJ leder ansvarlig

Min uddannelse bruges hvor det er et virksomt værktøj, der giver mening for alle parter

Min uddannelse bruges til at styrke forældrenes mulighed for at kunne følge med og bakke op omkring indsatsområder.

Tilgange

At have en grundlæggende forståelse for forældrene som vores samarbejdspartner

At være den professionelle i mødet med forældre.

At have forståelse for og være undersøgende omkring, hvad der er på spil, når vi mødes med forældrene.

 

Dygtiggøre os ved at arbejde med cases på et PF-møde i det kommende skoleår. BL/VJ

 

Vi er professionelle i mødet med forældrene.

Åben skole

Alle klasser skal have en forældrebank. Heri kan man som forældre byde sig til, hvis man har særlig viden eller kompetencer, der kunne gøres brug af i skolen. Det kunne også være her, man tilbød sin hjælp til ture ud af huset, ved projektdage ol.

På Bakkeskolen er forældre velkomne i undervisningen, efter forudgående aftale.

Besøget gælder så vidt muligt hele moduler og i forbindelse med besøg forventes, at forældrene deltager i de aktuelle aktiviteter.

Klassens forældreråd står for dette. Der laves en fællesskabelon.

Klassens lærere/pædagoger er forpligtede til at bruge forældrebanken ind i deres årsplan.

Forældrene får mulighed for at kende til børnenes hverdag

Forældrene bruges som en ressource.

Traditioner

Bakkeskolen afholder hvert år traditionsskabende arrangementer fx skolefest, tematiserede uger, Luciaoptog, fodboldturneringer, motionsdag, Rynkebyløb, fastelavn m.m.

 

Forældre vil blive involveret i afholdelsen af disse dage som en ressource.

For at skabe et fælles tilhørsforhold til skolen.